Co to jest Reklama RTB?

RTB, czyli real time bidding to zautomatyzowana nowoczesna metoda zakupu powierzchni reklamowej w czasie rzeczywistym w modelu aukcyjnym. Cały proces ścieżki zakupowej trwa mniej niż sekundę, a dzięki dużej ilości formatów reklamowych i powierzchniom premium reklama pozwala dotrzeć do grupy docelowej z większą niż do tej pory precyzją.

adselect-rt2

Kampanie RTB – Główne zalety:

  • Zasięg – emisję możemy skierować na dowolne miejsce na świecie.
  • Wieloformatowość kreacji (banery jpg/png, rich media, gif, video oraz reklama natywna)
  • Precyzyjne kierowanie ( demografia, wybrane serwisy, zainteresowania, intencje zakupowe)
  • Multikanałowość – Komputery, Tablety, Smartfony
  • Czas emisji – możliwość wyboru zarówno dni jak i godzin emisji
  • Capping – ograniczenie liczby wyświetleń do danego Użytkownika.

Najpopularniejsze modele rozliczeniowe:

CPM – (koszt tysiąca wyświetleń) –  Określona cena za wyświetlenie 1000 reklam. Dla reklamodawców ta forma rozliczania się jest najczęściej wykorzystywana w kampaniach wizerunkowych, gdy określonym firmom zależy na promowaniu swojej marki, a nie na kliknięciach, czy wykonywaniu jakichś bardziej zaawansowanych akcji.

CPC –  (koszt za kliknięcie) najpopularniejszy model rozliczania się z kampanii. Reklamodawca płaci za każde kliknięcie w swoją reklamę, która przekierowuje użytkownika na witrynę, która jest reklamowana. Jest to model rozliczeń nastawiony na efektywność i ułatwiający monitorowanie wyników reklam

Ekosystem, czyli jak działają kampanie RTB:

Proces licytacji – kupna-sprzedaży powierzchni reklamowej można opisać w następujących krokach:

  1. Internauta wchodzi na stronę internetową z powierzchnią reklamową sprzedawaną w modelu RTB.
  2. Właściciel strony internetowej poprzez kod umieszczony na stronie informuje system SSP, że jest zainteresowany sprzedażą odsłony strony z powierzchnią reklamową.
  3. System SSP rozsyła zapytanie licytacyjne do wszystkich partnerów DSP.
  4. System DSP oblicza stawkę na podstawie danych od SSP i od wszystkich reklamodawców, których ma w swojej sieci.
  5. Systemy DSP odsyłają do systemu SSP oferowane stawki wraz z kodem emisyjnym.
  6. System SSP wybiera najwyższą stawkę zaoferowaną podczas licytacji i dodaje do 0,01 niż wysokość drugiej z kolei stawki (tzw. second price auction).
  7. System SSP przekazuje kod emisyjny do wydawcy, umożliwiając wyświetlenie reklamy na powierzchni reklamowej.
  8. Internaucie wyświetla się strona z wybraną kreacją reklamową.

SSP – Supply Side Platform – platforma podażowa dla wydawców służąca do sprzedaży reklam w modelu automatycznym.

DSP – Demand Side Platform – platforma popytowa, która umożliwia agencji kupowanie reklamy w modelu automatycznym. Dzięki platformie DSP reklamę można odpowiednio targetować, optymalizować i raportować.

jak działa rtb

Cały cykl kupna – sprzedaży zajmuje poniżej 120 milisekund, więc internauta nie jest w stanie dostrzec różnicy podczas ładowania się strony internetowej.

RTB charakteryzuje się niezwykle precyzyjnym targetowaniem,
dzięki czemu możemy dotrzeć do klientów szukających właśnie reklamowanego produktu.

Przykładami targetowania są:

  • Demografia (płeć, wiek, miejsce zamieszkania) – np. Reklama RTB może kierować emisję reklamy na konkretną ulicę.
  • Rodzaj i model urządzenia – np. Reklama RTB kieruje emisje reklamy na konkretny model telefonu
  • Zainteresowania i preferencje zakupowe – np. emisja reklam osobom zainteresowanymi zakupem mieszkania
  • Serwisy internetowe – Emisja lub jej wykluczenie na konkretnych serwisach internetowych
  • Technologiczne – np. łączących się z siecią z konkretnego adresu IP, konkretnej sieci komórkowej lub wifi

Planowanie skutecznej kampanii RTB wymaga dobrania odpowiedniej platformy (adserver) dzięki której zrealizujemy postawione cele. Najpopularniejsze z nich to: Doubleclick Ad Exchange , AppNexus, OpenX, Rubicon, iBillboard, , Pubmatic

Formaty reklamowe:

Wielkość kreacji– do 200kb – jpg/ do 650kb html5 (rich media)
Formaty kreacji: jpg, png, html (kreacja spakowana w plik zip)
120×600 – Skyscraper;
160×600 – Wide Skyscraper;
200×200 – small square
250×250 – square
300×250 – Rectangle;
338×280 – Rectangle;
300×600 – half page
468×60 – banner;
728×90 – leaderboard;
750×100 – Billboard
750×200;- Double Billboard
970×250: – Wide billboard
300×1050 – Portrait

Mobile:
Formaty kreacji: jpg, png, html (kreacja spakowana w plik zip)
Rozmiary:
300x50px – 50kb
320x50px – 50kb
320x480px – 200kb
480x320px – 200kb
728×90 – 200kb
300×250 – 200kb
1024×768 – 200kb
768×1024 – 200kb

Specyfikacja i wytyczne według IAB:
https://www.iab.com/wp-content/uploads/2015/11/IAB_Display_Mobile_Creative_Guidelines_HTML5_2015.pdf

Nie czekaj, skontakuj się z nami!

Formularz Kontaktowy

 

Verification


Podziel się
  •  
  •  
  •  
  •  
  •   
  •  
Facebook