Co to jest RTB?


CO TO JEST REAL-TIME BIDDING (RTB)?

Technologia RTB, czyli Real-Time Bidding (RTB) to zautomatyzowana nowoczesna metoda zakupu pojedynczych odsłon skierowanych do konkretnego użytkownika  w czasie rzeczywistym w modelu aukcyjnym. Cały proces ścieżki zakupowej trwa mniej niż sekundę, a dzięki dużej ilości formatów reklamowych i powierzchniom premium reklama pozwala dotrzeć do grupy docelowej z większą niż do tej pory precyzją.

Aby zobrazować i uprościć działania RTB można to opisać w ten sposób: Po Otwarciu strony internetowej (komputer, urządzenie mobilne) lub aplikacji (urządzenie mobilne) przez użytkownika, odbywa się ekspresowa licytacja w czasie rzeczywistym. Zwycięzca, który oferuje najwyższą stawkę znany jest po niemal sekundzie.

RTB powstał w USA w 2009 roku, pierwsze kampanie w Europie wystartowały pod koniec 2010 roku, a w Polsce na początku 2011 roku.

Nie ważne GDZIE!! Ważne KTO!!

Jednym z największych atutów RTB jest kierowanie behawioralne, a więc dotarcie do wartościowego właściwego użytkownika. . np. Użytkownik, który w ostatnim czasie odwiedził serwisy internetowe z ogłoszeniami sprzedaży samochodów i/lub fizycznie odwiedza komisy i salony samochodowe.

W modelu RTB mówi się o kupowaniu konkretnych użytkowników (audience buying), a nie powierzchni reklamowej w jakim serwisie zostanie wyświetlona reklama. Dzięki takiemu rozwiązaniu kupowanie szerokiego audytorium według ogólnej kategorii zostaje zastąpione płaceniem tylko za konkretnych, wartościowych użytkowników.

W technologii RTB reklamodawca otrzymuje dostęp do sprecyzowanej grupy użytkowników. Grupy te mogą być stworzone w oparciu o dane zebrane przez reklamodawcę np. listy remarketingowe (first-party data) lub dane pochodzące z hurtowni danych DMP(third-party).

EKOSYSTEM RTB

Ekosystem Real-Time Bidding jest tworzony przez wydawców, reklamodawców, platformy SSP, platformy DSP oraz hurtownie danych DMP.

Ekosys

Wydawcy (właściciele stron internetowych i aplikacji) ściśle współpracują z platformami SSP (Supply Side PlatformSell Side Platform), czyli platformą podażową – Ich zadaniem jest sprzedaż powierzchni reklamowej za jak najwyższą stawkę.

Reklamodawcy współpracują z platformami DSP (Demand Side Platform), platforma popytowa, która umożliwia agencji kupowanie reklamy w modelu automatycznym. Dzięki platformie DSP reklamę można odpowiednio targetować, optymalizować i raportować.

DMP (Data Management Platform – hurtownie danych) – Dostawcy danych o użytkownikach. Partnerzy specjalizujący się dostarczaniu profesjonalnie skonfigurowanych i wyselekcjonowanych informacji o reklamobiorcy (osoby, które widzą reklamę). Bazy takie zawierają min. dane cookies i identyfikatory telefonów, zainstalowane aplikacje, dane geograficzne, a więc wszystkie rzeczy które umożliwiają lepszy dobór treści i taktyk reklamowych do wybranego reklamodawcy.

Najpopularniejsze systemy:dsp i ssp

MECHANIZM DZIAŁANIA RTB

Proces licytacji – kupna-sprzedaży powierzchni reklamowej można opisać w następujących krokach:

  1. Internauta wchodzi na stronę internetową lub aplikacje mobilną z powierzchnią reklamową sprzedawaną w modelu RTB.
  2. Właściciel strony internetowej informuje system SSP, że jest zainteresowany sprzedażą odsłony strony z powierzchnią reklamową.
  3. System SSP rozsyła zapytanie licytacyjne do wszystkich partnerów DSP.
  4. System DSP oblicza stawkę na podstawie danych od SSP.
  5. Systemy DSP odsyłają do systemu SSP oferowane stawki.
  6. System SSP wybiera najwyższą stawkę zaoferowaną podczas licytacji i dolicza do niej 0,01.
  7. System SSP przekazuje kod emisyjny do wydawcy, umożliwiając wyświetlenie reklamy na powierzchni reklamowej.
  8. Internaucie wyświetla się strona z wybraną kreacją reklamową.

Cały ten cykl zajmuje około 120 milisekund i jest niewidoczny dla użytkownika.

 jak działa rtb

Targetowanie w RTB

  • Demografia (płeć, wiek) –
  • Geograficzne – np. Reklama RTB może kierować emisję reklamy na konkretną ulicę.
  • Zainteresowania i preferencje zakupowe – np. emisja reklam osobom zainteresowanymi zakupem mieszkania
  • Serwisy lub aplikacje – Emisja lub jej wykluczenie na konkretnych serwisach i aplikacjach
  • Kategorie stron i aplikacji mobilnych – np. kierowanie reklam na aplikacje podróżnicze
  • Rodzaj  i model urządzenia – Komputery, Smartfony, Tablety.  np. Reklama kieruje emisje reklamy na konkretny model telefonu
  • System operacyjny i rodzaj przeglądarki (rodzaj i wersja) – np. kierowanie na smartfony z systemem android używających przeglądarki Chrome
  • Dostawca internetu – np. kierowanie reklam na użytkowników sieci Play.

PRZYSZŁOŚĆ  RTB

RTB jest przyszłością reklamy online ze względu na swoje liczne zalety. RTB efektywniej realizuje cele kampanii reklamowych online, skupiając się na trafieniu do właściwych użytkowników z odpowiednim przekazem reklamowym, a nie na liczbie odsłon.

W krajach zachodnich Systemy RTB mają już znaczący udział w budżetach reklamowych. Szczególnie w Stanach Zjednoczonych RTB robi furorę na rynku reklamy. Szacuje się, że w 2018 roku 70% budżetów reklamy display będzie realizowanych w systemie RTB

wykorzystanie rtb

W raporcie IDC (International Data Corporation)  założono wzrost wydatków w RTB z $2.7 bilionów dolarów w 2012 do ponad $20 bilionów dolarów w 2017.

W Polsce model Real-Time Bidding jest wciąż mało rozpoznawalny- w 2013 jedynie 1,5% budżetów w segmencie reklamy display było realizowanych za pośrednictwem RTB.
W 2016 roku udział ten wzrósł do 24%, a w 2018 spodziewany udział w ma wzrosnąć aż do 41%.

sprawdz-oferte